Lezergericht schrijven voor professionals

Lezergericht schrijven voor professionals

Als de lezer van je stuk je klant is, is er geen verschil tussen lezer- en klantgerichtheid. Schrijven wordt dan klantgericht werken, oftewel: dienstverlenen. Ik kan je helpen om bij elke afweging die je bij het schrijven maakt, je klant/lezer centraal te stellen. Dat kan in de vorm van training, coaching, tekstadvies of redactie, voor jou alleen of voor jullie hele team of organisatie.

Lezergerichtheid komt in je stukken tot uitdrukking in zowel inhoud als vorm:

  • De inhoud is gericht op het beantwoorden van de klantvraag, zo dat de klant er ook echt wat mee opschiet – er een goed besluit op kan baseren bijvoorbeeld.
  • De vorm is optimaal toegankelijk, ook voor mensen met haast en een grillig en onvoorspelbaar leesgedrag.

Vorm en inhoud komen samen in een een goede hoofdboodschap, die de hoofdvraag van de lezer beantwoordt. In de tekst staat hij vooraan, zodat hij snel vindbaar is.  De hoofdboodschap werk je vervolgens uit, met argumenten en/of praktische maatregelen. Die manier van werken is geïnspireerd op Barbara Minto’s piramideprincipe.

Voorbeelden

Je kunt met deze aanpak uit de voeten in bijvoorbeeld de volgende situaties, waarin opdrachtgevers contact met mij opnemen met een vraag:

  1. Manager: “Onze interne klant wil niet meer zulke lange rapporten. Kun jij ons leren hoe het korter kan, en visueler?”
  2. Accountant: “Ik wil met schrijven echt uit gaan blinken. Kun jij me regelmatig feedback geven op mijn teksten?”
  3. Twee medewerkers: “In onze presentaties komen we niet veel verder dan alleen maar bullets. Weet jij hoe we onze presentaties wat spankelender kunnen maken?”
  4. Adviseur: “Met dit voorstel willen we een groot project binnenhalen. Kun jij ons helpen bij het schrijven?”
  5. Technisch adviseur: “Onze klanten noemen onze rapporten ‘wollig’. Hoe kunnen we anders gaan schrijven?”
  6. Team van management trainees: “Wij hebben binnenkort onze eindpresentatie voor het bestuur. Erg spannend, en we willen echt scoren, iets bijzonders doen. Kun jij ons daarbij helpen?”
  7. Financieel adviseur: “In onze markt leggen de klanten de lat steeds hoger. Hoe passen we onze documenten daarop aan?”

Een training van de schrijvende en presenterende professionals kan deel uitmaken van de aanpak. In bovenstaande voorbeelden kozen we (ook) voor het ontwikkelen van een modelrapport (1, 5 en 7), coaching (2 en 7), tekstadvies en redactie (2, 4 en 6), supervisie (1, 3, 5 en 7) en leidinggevenden leren hoe ze goede feedback geven op een tekst (1, 3 en 7) en on-the-job-begeleiding (6).

In enkele gevallen leidde het schrijfproject tot organisatiediagnose. Een voorbeeld daarvan werkte ik uit tot Tekstblad-column. Meer van mij lezen over lezen en schrijven in organisaties? Download het gratis e-boek