Start Adviseren over communicatie

Zoals de trouwen lezers van dit blog wel weten, geef ik elk studiejaar wel ergens college. Ik ben afgelopen week op een nieuwe én oude plek begonnen: Utrecht. Daar heb ik een paar jaar gewerkt als onderzoeker-in-opleiding, maar sinds mijn promotie in 1997 niet meer. Dus vagelijk is het nog bekend en vertrouwd, maar het is ook een hernieuwde kennismaking. Leuk om er weer terug te zijn, het blijft toch een prachtige locatie, de oude binnenstad, en het gebouw waarin ik woensdag college gaf is fraai opgeknapt.

Ik geef het vak ‘Adviseren over Communicatie’, aan CIW-studenten uit de master ‘Communicatie en organisatie’. Dat is dus heel dichtbij mijn dagelijkse werk, en ik hoop dan ook op kruisbestuiving. Er zijn drie rode draden door het vak, elk gevormd door een vraag:

  1. Wat maak een (communicatie-)advies goed? Daar zijn we net mee begonnen, op basis van eigen ervaringen en de eerste theorie. We gaan er ook gastdocenten over aan de tand voelen. Eén stempel druk ik, als deelantwoord op die vraag: dat het piramideprincipe erbij helpt. De studenten hebben Adviseren met perspectief al gelezen en gisteren geoefend. Na een paar basisoefeningen hebben ze gewerkt aan een piramide met als vraag ‘wat maakt een advies goed?’ en als data van ieder een kwaliteit die ze hadden afgeleid uit een eigen herinnering aan een goed advies. Dat leverde in die korte tijd nog geen kant-en-klare antwoorden op, laat staan complete piramides, maar het was een voorbeeldig ‘piramidaal denkproces’ en dat denken gaat dus vervolgd worden. Ook door mijzelf: ik weet ook nog niet het antwoord op die vraag het is typisch zo’n vraag waarop niet één antwoord het enige juiste is. Ik ben benieuwd wat de studenten ervan gaan maken.
  2. Wat komt er in de praktijk van terecht? Daartoe voeren de studenten een praktijkonderzoek uit bij een stagestudent die een advies heeft uitgebracht, en ook bij een paar communicatie-adviseurs uit mijn eigen netwerk. Maar ook hierover gaan de gastcolleges en ik zal er zelf ook wat over vertellen.
  3. Hoe zien de studenten zichzelf als adviseur? Met onder andere wat practica en uitmondend in een reflectieverslag.

Het zijn twee werkgroepen van elk veertien studenten, en elk twee keer twee uur college. Deze eerste week ervoer ik als best intensief – maar ook heel leuk. Ik zal er op dit weblog af en toe over berichten natuurlijk!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.